TURKI: DAY 1 (30 NOVEMBER-1 DECEMBER 2019)

Yellops! In this entry aku just combine jer lah what happened on 30 Nov ngan 1 Dec sekaligus dan anggap sebagai day 1 eh, sbb most of the time tu was spent on the flight jer. So xder pekdah aku nak wat entry asing-asing.

30 November 2019
Aku dah sampai KL from Kuching since 29 Nov lagi dalam petang macamtu. Checked in hotel apa semua, beli apa2 yang patut kat watson lah, kat supermarket lah nak beli sos cili lah apa lah, pastu uruskan luggage yang aku nak tinggalkan kat KL, pastu aku balik bilik hotel and lepak tido. Emie dah sampai the night before from Miri and stay rumah adik dia, Jijie and Nazim aka Nasib Bin Jubang sampai malam 29 Nov tu and direct pegi stay rumah Shet.
Siang 30 Nov tu kitorang wat urusan masing-masing, then dalam kul4:30pm macamtu aku jumpa Nazim n Jijie kat Nu Sentral depan Dolly Dim Sum, pastu kitorang gerak ke KLIA naik Grab. Requested for 6 seaters ride sbb luggage banyak, dapat Innova cantik gila and bayar RM105. Bahagi 3 orang, so still jimat. Gila banyak luggage oi. Aku jer ada satu beg about 20kg+duffel bag for hand carry. Jijie n Nazim ada 3 beg besar plus bagpack and duffel bag jugak. Yerlah, pegi autumn/winter kan. Pakaian-pakaian sejuk tu pun dah cukup makan ruang and timbangan. Tapi bak kata Jijie yang pernah ke Istanbul satu ketika dulu, "Ko xyah risau lah. SQ kasi 30kg sorang kan. Kat sana xda beli menda sangat pun. Takat keychains ngan fridge magnets berat mana lah sangat." Emie dah gerak awal lagi ke KLIA naik apa aku tak tau. Naik penyapu terbang kot.

Sampai KLIA, check in was smooth, pastu gi booth Roamingman, pastu gi cari wireless earphone sbb Jijie x bawak dia punya. Settle-settle, terus masuk dalam. Dah kat dalam tu baru teringat berus gigi dah checked in sekali ngan bags. So xkan aku nak sampai Istanbul dengan nafas bau cicak mati kan. So kat dalam tu cari lah berus gigi. Dapat berus gigi, sibuk pulak nak cari roti Gardenia buat makan dalam flight katanya. Takut lapar flight 12 jam. Sat lagi ko tau lapar ker tidak. Settle-settle, pegi gate, ready to board the plane. Kitorang naik flight kul8:30pm for KUL-SIN, and there's another flight lagi route yang sama kul9:30pm. So aku booked yang 8:30pm sbb that 1 hour difference mungkin boleh jadi penyelamat kalau flight delayed ker apa kan? Sbb connecting flight, so xnak lah ambik risk. Padahal flight SIN-IST kul1:50am. Sekali tengok, yang 8:30 tu pun delayed and flew 9:30 jugak. Hurmmmm. Aku syak dorang canceled kan salah satu the flight and gabungkan. Gitu conspiracy theory.

Flight KUL-SIN lebih kurang 45 minit jer, n next flight lagi dalam 3 jam++. Sampai SIN kat Terminal 3, n flight ke IST nanti pun Terminal 3. So oklah. Perut dah bunyi2, kitorang cari makan kat situ. Jumpa satu stall halal, Encik Tan nama kedai tu. Dia kat bahagian area kedai-kedai perfume/bags/Adidas yang dekat tingkap besar yang boleh tengok kapal terbang tengah parking tu. Tudia jenuh nak explain sbb ni lah akibatnya bila x ingat nak amik pics for blogs. Stall Encik Tan ni jual nasi ayam, wantan mee and adalah beberapa lagi. Serius aku rasa makanan dia murah weh. SGD6.50 for nasi ayam/wantan mee, pastu sirap dia SGD1.80. Murah, if u are paid in SGD, if u know what I mean. Kat Malaysia mana ko nak cari nasi ayam harga RM6.50 kat airport? And sirap RM1.80? Mintak maaf yer, xder. Mmg xkan jumpa harga makan kat airport macamtu di Malaysia. And geng-geng aku order nasi ayam dia n cakap sedap, aku pulak order wantan noodle pun aku rasa not bad, walaupun aku still lebih suka yang kat Food Republic kat Pavi.

1 DECEMBER 2019
Selesai makan, kitorang borak-borak sambil charge phone kat situ. Lama jugak borak, then baru nak pegi tengok info board tengok gate for departure kitorang. Sekali tengokkkkkkkk dia tukar departure gate ke Terminal 2! Heyyyyyy dengan wantan noodle yang x hadam lagi, kena jalan laju-laju nak amik shuttle train ke terminal 2. Mengah serius. Sampai kat gate yang betul, orang dah ramai, but still kitorang x dikira lambat lagi lah. Still ok.

Ready to board the aircraft. Kitorang seated in zone 4 kot, so dipanggil agak kemudian. Mostly dah boarded dah. Sementara tunggu dipanggil untuk boarding tu tiba2 Nazim cakap, "tu tengok sapa naik satu flight ngan kita." sambil tunjuk kat 2 orang yang baru masuk boarding gate kitorang tu. Kitorang toleh, eh! TYT Sarawak! Untuk korang yang tak familiar ngan gelaran TYT tu, dia macam sultan untuk negeri lah. Since Sarawak xda sultan, TYT tu lah ketua negeri Sarawak. Nazim approached dia cakap nak ambik gambar, dia sporting jer terus ambik spot. Wife dia pulak terus duduk kat kerusi, and aku approached ajak join ambik pic sekali. Dia senyum and said yes. Masalahnya skang sapa nak ambikkan gambar sbb most passengers dah naik flight? Aku tegur jer adik sorang ni yang umur 12 tahun camtu cakap mintak tolong ambik gambar kitorang. Emie pun nak, so dia tegur lah sorang ni n hulur phone dia cakap mintak tolong ambikkan gambar. Ko tau tak dia approach sapa? Mak kepada Toh Puan Ragad tu! Ko mampu tak suruh mak mentua TYT ambikkan gambar ko? X kan? Emie sorang jer mampu berbekalkan keyakinan dan kegelabahan dia sampai dia x perasan orang tu sapa. Very the banyak-cantik-muka-kau moment. Last-last staff TYT yang ambik phone kitorang n tolong ambik kan gambar. Terimak kasih oi! Pehin Sri x travel in big entourage pun. Just dia, Toh Puan, mak Toh Puan, and 3 orang staffs. And dia x naik business/1st class pun eh. Just naik economy premium jer. Very humble cemana ntah. Kalau lah aku kaya cam dia, sah-sah aku dah naik private jet. Gituh. Sebab tu Allah x kasi ko kaya lagi, sebab ada sisa perasaan riak dalam diri.

One for the album. Bleh pulak aku matchy-matchy ngan Toh Puan. Ada ciri-ciri nak jadi Toh Puan Pehin Sri jugak mungkin? Sapa tahu tuah Ee nampak di perut?

Kapal pun terbang. Aku risau sebenarnya flight lelama ni, sebab yer lah, 12 jam kot kan. Dan aku jenis xleh tido dalam flight, atau xleh tido kalau x baring. Sampai-sampai Istanbul nanti it's going to be a longggg day. So di usia gangsa ini, kalau x cukup tido, kemungkinan untuk demam itu sangat tinggi. Bukannya macam zaman muda-mudi dulu lebih 2 hari tak tido still leh turun naik club watlek-watpis. Sibbaik flight tu dia nyer entertainment package best. Banyak giler movie so aku leh layan. Dia kasi 2x makan heavy meal (supper-sebab flight 1:50am Singapore time and breakfast) pastu ada lagi snacks in between those meals yang free flow. Ko mintak jer apa yg ada dalam menu, cabin crew akan kasi. Jangan ko tetiba mintak tosai, nanti time kapal terbang lalu India dia campak ko ke bawah untuk makan tosai puas2. So apakejadah nya aku sesibuk nak beli Gardenia tadi??? Village.com cemana ntah. Almaklum 1st time naik long haul flights, premium plak tu. Last year ke Seoul pun baru 6 jam, Air Asia lah pulak kan. Peghak buih lah sikit. Actually masa flight pegi tu, x perlu mintak pun all the snacks. Flight x penuh sangat, plus most passengers mmg layan tido. Beberapa kerat jer yang bangun, termasuk aku. Cabin crew lalu jer nampak aku bangun, dia hulur muffin. Lalu jer, hulur buah. Lalu jer, hulur sandwich. Memang x sempat lapar lah. Aku pulak jadi ke risau sebab takut kena membuang. Hazab weh nak berak dalam flight. X selesa langsung. Seram membayangkannya.

Lepas settle breakfast, dan dah ready2 nak landing, captain/co-captain announced, yang masa landing nanti akan ada kereta bomba akan pancut air guna water cannon, sebab flight kitorang tu 1st airbus from SQ yang akan landing kat IST new airport. Menarik. Walhal bila lalu water cannon tu, dia macam sepintas hujan jer. Ceh. Kitorang landed dalam 8:45am waktu Turki (5 jam lambat dari waktu Malaysia). But masa keluar dari airbridge tu nak masuk ke airport building, adalah reporters dah siap2 tunggu nak ambik gambar, ambik video, ucap welcome lah apalah  bersempena SQ's 1st airbus landed tu. Aku pun layan senyum posing kat kamera lah, buat peace sign lah. Feeling selebriti kita wak, walhal seleburit jer. Peghak buih sekali lagi.

Oh anyway, sekarang Istanbul dah x guna Atarturk airport lagi tau since April 2019. Atarturk Airport tu dah digunakan untuk cargo flights sahaja dan commercial flights dipindahkan operasinya ke new airport tu (Istanbul Airport) yang mengambilalih code IST dari Atarturk Airport. Sabiha Gokchen Airport (SAW) still digunapakai jugak, tapi dia on the Asian side of Istanbul lah. Emirates landing kat SAW, antara sebab yang aku xnak naik Emirates lah masa beli tiket tu. So masa usha tiket tu, ko perhatikanlah airport mana flight ko tu akan landing, dan pilihlah berdasarkan kesesuaian perjalanan kau. Unlike Atarturk Airport, IST ni belum ada train yang sampai ke situ. Dijangka 2020 atau 2021 baru sampai train. So for the time being sama ada kena naik cab, atau private transfer, atau bus. Aku x study tu semua sebab x banyak blog yang cerita pasal airport yang baru ni, plus kitorang ada private transfer from the agency. So aku x ambik tauk pasal how to commute from the new airport. Kih kih kih.

From my reading, sebabkan airport tu airport baru dan besar gila dan dikatakan akan jadi airport terbusy di dunia, immigration process dia akan ambik masa sampai 1 jam. Katanya. But kat sini x perlu isi arrival/departure card, dan Malaysians tak perlukan visa untuk masuk Turki. Tapi, rezeki kitorang pagi tu, as if flight kitorang jer sampai. Sunyi gila weh kat bahagian immigration tu. Sunyi tahap kalau kau berbisik pun orang boleh dengar. So before sampai kat kaunter, aku pass kat geng aku sorang satu printed itinerary dengan ucapan "kalau officer tu mintak itinerary, korang tunjuk jer ni". Dorang bertiga pun akur, tapi x tengok pun kandungan itinerary tu apa. Padahal dalam tu ada surprise untuk dorang bertiga😔. Masa kat kaunter immigration tu, dorang bertiga dah lepas dah. X sampai satu minit. Aku pulak yang sangkut. Officer tu lepas tengok passport aku, dia key in kat pc dia, pastu tiba dia called someone...

Officer: @#@&^*%(%#@!^&& (sekali dia cakap Turki daaaaaaa)
Orang yang di call: sksknshkjbhygjkbghbjby?
Officer: Mr Mohamad *tuttttttttttttt* (dia bacakan nama aku)
Orang yang di call: yugffhdgfihgqxnhhfu?
Officer: &*^%$&*$# hotel (dia sebut nama hotel aku akan stay)
Orang yang di call: hjsgdhgyhvsdft?
Officer: Malaysia
Orang yang di call: bguyghljuygbh
Officer: Tamam

Weh? Apa ni weh? Sampai kat mana aku stay pun dorang ni dah tau and ada info, sedangkan geng aku yang 3 orang tu pun x tau kitorang akan stay mana. Adakah identiti sebenar aku sebagai perisik telah terbongkar? Gitu dah masuk mood Jefri Zain Agen 001. Ko tau tak Jefri Zain tu sapa??? Haaa baik ko gi google. Nebes woi kalau dibuatnya aku kena tahan lepastu kena deport, tak ker ternganga semua. Yang 3 orang tu pulak bukannya ada contact travel agent tu pun sebab semua aku yang uruskan. Matilahhhhhhhh.

Sibbaik lepas dia buat call tu, dia terus lepaskan aku. Tapi muka dia macam lepas telan cuka segelas lah, aku buat muka manis pun dia x layan. Hampeh. Masa otw nak collect luggage tu Jijie tanya aku, "Kita lepas ni agent terus ambik kat airport kan? Esok baru ke Bursa kan?". Eh dorang ni kalau aku jual kat Turki ni pun dorang x sedar agaknya. "Korang tak baca lagi ker itinerary tu? Bacalah dulu." aku cakap. Tu pun Jijie sorang yang baca and, "Eh? Kita pegi Cappadocia ker? Eh, x jadi pegi Bursa ker? Betul ker ni?".

Haaaaaaaa meh aku throwback sikit. Masa mula2 agree ngan agency tu dalam February macamtu, memang aku cakap nak ke Istanbul dan Bursa sahaja. Sebabnya kitorang just ada 6 hari jer kat Turki, so kalau lepak Istanbul sesaja kang mati kutu. So aku suggest lah Bursa, sebab ada Uludag Ski Resort. Manalah tau ada rezeki dapat main snow kat situ. Bursa x jauh sangat, dalam 3 jam perjalanan naik bas/ferry camtu. So xlah buang banyak masa commuting. Alih-alih dalam July ker August macamtu, staff agency tu call, dia tanya berminat and setuju tak kalau instead of Bursa, dorang arrangekan untuk kitorang gi Cappadocia, and dia kasi naik domestic flight instead of bas (IST-Cappadocia naik flight 1.5jam, naik bas 12jam) tanpa perlu tambah duit dari amount yang telah dipersetujui. Kalau aku x setuju, bermakna aku dah gila lah kan? Sebab sah-sah Cappadocia lagi best dari Bursa. But walaupun aku dah setuju, aku still x kasitau geng-geng aku. Satu, sebab nak surprisekan dorang. Dua, sebab aku masih samar bayangan lagi ngan agency tu. Aku xnak kalau in the end sebenarnya the agency propa, kang geng-geng aku yang dah mengharap ke Cappadocia akan frustrated. Like andaikata x jadi ke Cappadocia sekalipun, biarlah aku sorang yang tahu. Ko faham x aku cerita ni? Ker ko nak aku lukis baru ko paham?

Kita kembali semula ke Sri Pentas. Haaaaa lepastu baru aku explain, yang lepas jer dapat bag nanti, lepas aku cari simcard, lepas aku cocok duit, kitorang kena pegi domestic kaunter untuk check in flight ke Cappadocia pulak. Naik Turkish Airlines, flight kul12:40 tengahari. So lepas check in tu kitorang cari makan kat dalam domestic terminal tu sebab memasing dah lapar, kecuali aku. Sebab aku yang paling banyak dapat makanan dalam flight tadi. Dorang bertiga banyak layan tido. Kitorang decide ambik fast food jer lah, cepat. Lagipun tu yang ada depan mata. Ada Burger King, Popeyes (macam KFC) dan satu lagi Sbarro (macam Pizza Hut). Tapi woiiiiiiii fast food dia harga Benjamin Nettanyahu lah woiiii. Satu set ayam macam snack plate (2 ayam+fries+air) kat Popeyes tu dalam TRY50 = +-RM40 camtu. Aku beli pizza 1 slice+6 ketul buffalo wings+wedges+air kat Sbarro tu dalam TRY75 = +-RM56 camtu. Harga set kat Burger King tu pun camtu2 jugak. Gila bapak dia berjambul! But sebab nak cepat dan dah dalam terminal so malas nak cari lagi makan kat mana, kitorang pasrah jer macam Erra terjumpa Norman Hakim atas katil ngan Wilma Mohammad dalam movie Pasrah. Sobs.

Flight ke Cappadocia flew on time, dan kitorang sampai kat Kayseri Erkilet Airport dalam pukul 2:15ptg macamtu. Baidewei, kat Cappadocia ada 2 airport. Satu Kayseri Airport yang kitorang landed tu, satu lagi Nevsehir Kapadokya Airport. So sila ambil maklum kalau nak pegi Cappadocia. Ok sambung balik cerita. Kecik jer Kayseri airport tu. Macam airport kampung2 lah. Ala2 airport Kalibo kalau ko pegi Boracay, atau airport lama Kuala Terengganu sebelum renovate jadi gah macam sekarang. Dapat jer luggage, kitorang nonong keluar cari tour guide kitorang yang katanya akan tunggu sambil pegang signage nama. Senang jer jumpa. Masa tu hujan agak lebat pulak, winter pulak lagi, nampak jer kitorang, dia terus ajak berlari-lari anak ke kereta dengan driver yang dah tunggu. Sejuk woi! Agency tu bagi kitorang naik Mercedes Sprinter VIP yang muat untuk 8 orang sepanjang kat Cappadocia. So sangat selesa lah, sbb boot kereta tu pun luas dapat muat kesemua luggage kitorang. Dah dalam kereta baru tour guide tu intro diri dia. Nama dia Ufuk. Ufuk Timur ker Barat tak pulak aku tanya, takut kena lempang. Dia kasitau perjalanan dari Kayseri Airport tu ke hotel kitorang di pekan Urgup ambik masa lebih kurang sejam jugak.

Sini aku explain sikit pasal Cappadocia supaya ko x confuse. Cappadocia ni adalah sebuah region (lebih kurang macam negeri) kat Turkey. Dalam Cappadocia tu ada daerah/bandar/pekan macam Nevsehir, Goreme, Urgup, Uchisar, Ortahisar, Mustafapasha dan Avanos. So kitorang stay kat Urgup, kira2 15 minit dari Goreme. Ufuk explained, yang sebenarnya Urgup adalah pekan yang orang tempatan betul-betul tinggal. Goreme lebih terkenal, sebab dia mostly touristy, dan hanya dibangunkan bila Cappadocia mula menerima limpahan tourists.

Sampai dah kat hotel dalam 3:40pm camtu. Oread Cave Suites. Yes u read that right. Cave = gua. Itulah speciality Cappadocia khususnya Urgup dan Goreme. Kebanyakan hotel dorang dibina dalam "gua". Dorang betul-betul tebuk/korek gunung dan bukit untuk buat tempat tinggal dan hotel. Satu experience yang korang mungkin takkan dapat kat tempat lain. So once ko pegi Cappadocia, make sure korang stay kat cave hotels, just for the experience. But kena baca review betul2 sebelum booking, sebab ada ja hotel yang letak nama cave hotel, tapi dia bangunan biasa yang dia deco acah2 cave hotel. Itu kita taknak ya. Kita taknak experience palsu yer tuan-puan.

Pic ni diambil dari terrace Oread Cave Suites tu. Yang bukit kat depan tu adalah cave hotels jugak.
Oread Cave Suites ni cantik gila wa cakap lu. Dia boutique hotel yang cuma ada 5 bilik jer. Tapi setiap bilik dia besar namampos. Setiap bilik dia sebesar sebuah rumah single storey semi-d. Serius aku x tipu korang. Memang besar. Dalam bilik bukak2 jer pintu terus jumpa katil, pastu ada 2 seating areas, ada ruang bersolek/bersiap, pastu yang paling mengkagumkan adalah ruang mandi dia. Ruang mandi dia adalah separuh dari size bilik tu. Kat ruang mandi dia ada jacuzzi yang senang2 boleh muat 4-5 orang, ada hammam (pelantar marmar untuk turki traditional bath), toilet untuk uk-uk, dan ruang shower yang muat kalau nak mandi 7 orang sekaligus. Giler ker giler? Dan lantai dia marmar, yang di bawahnya dipasang heater. Gituuuuu mewah cemana ntah peghak buih kali keberapa ntah aku x tau. Serius hotel ni kalau disuruh kasi 5 bintang, aku kasi 7 bintang. Biar dia bergemerlapan gituh.
Di sebalik dinding tu adalah reception room dia, tempat breakfast dan jugak kitchen.

 Aku x tipu kan bila aku cakap dia tebuk/korek bukit untuk buat hotel. Terrace ni depan bilik kitorang. Kalau bukan time winter, and cuaca elok, dorang akan hidangkan breakfast kat terrace ni jer. Tapi time winter, boleh ko nak breakfast kat terrace ni, tapi mungkin lepas 30 minit kau akan dijumpai mati kejung dengan simit masih di tangan. Kat tingkat atas ni ada 3 bilik. Pintu paling kanan tu bilik aku. Kat tingkat bawah ada lagi 2 bilik.

 
 Ko bukak jer pintu terus jumpa katil ni. Oh selimut tu mewah gila terasa raja di zaman silam. Kat hujung kiri tu ko boleh nampak satu seating area kan, berdepan ngan katil ni ada satu lagi sebenarnya. Pastu ada TV. Kerusi tu menghadap cermin, ruang untuk bersiap.

Ini pulak ruang mandi dia. Jacuzzi tu dalam pic ni nampak kecik, tapi sebenarnya besar yer. Boleh buat pesta dalam tu. Yang ada kain macam riben tu hammam. Yang tu sinki merangkap tempat bersiap jugak. Sebelah jacuzzi tu ada satu lagi singki. Sebelah singki tu ada toilet. Dan di bahagian belakang hammam ni adalah ruang shower yang super besar dengan 2 shower heads. Erotika ker idok? Dahlah ruang bilik ngan ruang mandi cuma dipisahkan oleh curtains tu jer. Kalaulah yang pergi berhanimun....hurmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. Kbai.

Kalau tengok review kat tripadvisor ker apa, ada yang komplen cakap lighting bilik dia malap. But bagi aku xlah malap mana pun, sebab dia ada berbelas-belas lampu dalam bilik tu. Atau satu part kat lantai marmar tu dan satu bahagian dinding marmar dia, ada lampu yang dia install kat dalam. Sexy woi! Kalaulah pergi berhanimun...hurmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. Kbai.

Aku ada jugak check kat Agoda, masa tu dia letak harga bilik ni RM500++ semalam. Tak tahulah berapa travel agency tu deal ngan hotel ni boleh letak kitorang stay sini 2 malam. Memang aku puas hati gila-gila lah.

Ufuk tinggalkan kitorang untuk berehat and siap-siap untuk makan malam. Dia cakap pegi makan malam awal, so boleh berehat awal. Bijak Ufuk. Mana taknya, time sampai hotel tu kalau waktu Malaysia dah 8:40 malam. Maksudnya dah lebih 24 jam perjalanan kitorang. Dan bermaksud dah 32jam aku x mandi. So kitorang luruskan badan, mandi2, siap2, kul7 Ufuk datang lagi dengan driver jemput kitorang bawak pegi dinner. Eh breakfast-lunch-dinner pun covered by the travel agency yer.

Ufuk bawak kitorang dinner kat sini...

Aydede Ocakbasi Restaurant di pekan Ohtahisar, kira2 10 minit dari hotel kitorang.

Cantik deco restaurant dia. Sangat kemas dan feeling keTurkian tu ada. Dan aku google, kalau siang, dari tingkap dia memang boleh nampak kecantikan pekan Ortahisar tu. Tapi sebab dah malam, satu hapa pun x nampak. Sunyi sikit lah restaurant dia. Dari awal sampai balik, hanya kitorang jer makan kat situ. So semua staff dia dok menghadap layan kitorang jer. Ufuk cakap, Urgup/Ortahisar kalau hari Ahad memang cepat sunyi. Goreme jer yang ada meriah sikit.
 Mula-mula kitorang dihidangkan sebakul roti, pastu ada 3 jenis bendalah ni untuk makan dia. Satu tu humus, yang tengah tu rasa macam yoghurt tapi aku x sure pebenda, yang paling dekat dalam pic ni dia macam chutney, tapi dia pedas.


 Pastu kitorang dihidangkan dengan sup ni. Tandir soup. Dia ada rasa tomato, kacang kuda, celery dan herbs. 1st rasa sedap lah jugak. Tapi kitorang ada kenangan dengan sup ni. Hik.


 For main course, kitorang dikasi 2 pilihan. Nak grilled chicken, atau testi kebab. Testi kebab ni adalah daging yang dimasak dalam pasu tembikar yang sealed selama beberapa jam. Bila dah masak n nak makan, kita kena ketuk dan pecahkan tembikar tu untuk dapatkan isinya. Isinya yang macam dalam pinggan kat atas ni lah. Sedap jugak. Tapi xderlah sedap gila2 sampai aku kena pegi situ lagi nak merasa lagi. Idokler teman.


Last sekali adalah dessert ni, iaitu semolina halwa. Sedap jugak, tapi aku x reti nak explain rasa dia macamana. Manis-manis sikit, tekstur macam pulut hancur, pastu bau cinnamon. Tu jer aku reti explain.

Kenyang dah. Selesai jer, kitorang mintak driver hantarkan balik ke hotel sebab dah penat n ngantuk gila. Aku pukul 9pm (kul 2am waktu Malaysia) dah tido. Mana taknya sbb x cukup tido selama lebih 42jam. Nasib x gila babi jer aku.

Selesai cerita day 1. Tengoklah bila aku nak rajin cerita day 2 pulak. Ni jer pun dah satu hari aku burn nak mengarang entry ni.

Ciao!
Ee



Comments

Post a Comment

Popular Posts