DAPUR EE: AYAM MASAK THAI UIK UIK UIK UIK

Haaaaaaaaaaaaa gitu aritu cakap nak buat entries pasal Bangkok, sampai ke sudah nan hado. Hik. Sorry sis. Aku bab blogging ni memang ada sifat janji manismu lagi. Semenjak blog aku yang 1st, membawa lah ke yang ini. Haha. Ni pun dah berkurun tak update hakikatnya kan.

Tapi entry yang ni pun masih tidak membawa cerita Bangkok ya pemirsa. Tadi aku masak (setelah sekian lama tak masak) dan show-off di ig, lantas adalah beberapa yg dm menanyakan resipi. So aku pun sekarang dah free sikit, maka marilah kita.... Tak cerita pasal Bangkok, cerita pasal ayam masak Thai kira ok lah kan. Masih lah ada kaitan kan. Haha



And mind you aku kalau masak takda sukatan ya. Semua pakai agak-agak jer. Orang dah handal macamtu lah. Unsur riak takabbur diselitkan secukup rasa di situ.

Bahan A
Bawang merah atau bawang bombay
Bawang putih
Halia
Lengkuas
Serai

Bahan B
Ayam
Sos Thai Manis (Alah yang ada gambar makcik rambut ago-go tu. Ko tau tak?)
Air perahan limau nipis
Bunga kantan (Potong halus2 macam nak buat bunga rampai)
Bijan dan daun ketumbar (Dua ni tak wajib. Sekadar sunat muakkad buat presentation jer. Tapi jangan letak daun sup (parsley). Daun sup dan masakan Thai adalah tak geng)

Langkah-langkah
1) Goreng ayam 3/4 masak macam nak buat ayam masak merah. Xyah garam xyah kunyit. Goreng bodoh2 gitu jer. Ketepikan.
2) Sementara goreng ayam tadi, ko tumbuk lah bahan2 A secara berasingan (kecuali serai. serai ko just titik jer)
3) Tumis bahan2 A satu-persatu sehingga naik bau. Mula dengan bawang merah/bawang bombay --> bawang putih --> halia --> lengkuas --> serai. Ini rahsia masak sedap yer. Yang derhaka pakai campak semua sekaligus nescaya lah masakan ko xkan sedap.
4) Ko masukkan sos Thai manis tu. Ikut lah banyak mana sesuai ngan ayam ko. Tadi aku masak guna 9 dada ayam (dalam 54 potongan/ketul), aku guna dalam 1L sos tu.
5) Masukkan air limau nipis. Ikut level kemasaman lidah kau lah. Tadi aku guna dalam semangkuk kecik (lebih kurang secawan teh). Ko nak letak satu gayung pun boleh biar ko cirit anak beranak.
6) Ko rasa-rasa lah. Tambah garam dan aji. Gula xyah. Sebab sos tadi dah manis. Ko tambah gula biar semut gigit perut kau time tido.
7) Bila kuah dah mendidih, masukkan bunga kantan. Kacau2. Jangan kacau laki orang pulak.
8) Masukkan ayam yang dah digoreng tadi. Gaul biar kuah rata menyaluti ayam.
9) Tadaaaaaaaaaa dah bolehlah ko menunjuk dengan jiran kehebatan terbaru kau.

Sekian wabillahitaufik walhidayah, assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

*P/s: nah buat yang tak tahu Thai sweet sauce tu apakebenda

Gambar ni aku culik dari importfood.com

Comments

Popular Posts